DEVENTER / DE WORP – De flitsactie isoleren op de Worp van zaterdag 11 december was een groot succes. Het initiatief komt van de werkgroep ‘Worp Duurzaam Doen’ in samenwerking met de gemeente Deventer. De reacties van de bewoners waren zeer positief. Zeker 20% van alle huishoudens heeft meegedaan aan deze actie.

Bewoners konden in een folder aangeven wat zij zelf al hebben gedaan aan isolatie, wat nog niet en waar zij vragen en/of ideeën over hebben. Zeker 20% van de 965 huishoudens heeft de folder ingevuld. Vijfentwintig vrijwilligers zijn op 11 december bij de huizen langsgegaan om de folders op te halen. Daarbij ontstonden vaak mooie gesprekken aan de deur. De vrijwilligers mochten bewoners die meededen gratis radiatorfolie, een brievenbusborstel en/of een LED-lamp geven. Dit materiaal is beschikbaar gesteld door de gemeente Deventer.

Uit de ingevulde vragen blijkt dat een flink deel van de deelnemers al actief is (geweest) met het (deels) isoleren van de woning, zoals spouwmuur, vloer, glas of zolder. Ook heeft een aantal bewoners regenwater afgekoppeld en zonnepanelen en groene daken aangelegd. Toch zijn er nog veel vragen en is er  behoefte aan informatie over één of meer vormen van isolatie, energie besparen en/of duurzaam energieverbruik. Hiermee gaat de werkgroep aan de slag.

Buurtbewoners die nu al actie willen ondernemen, kunnen kosteloos een onafhankelijke en deskundige energiecoach inschakelen. Hij/zij komt bij de bewoner thuis en bekijkt samen wat je kan doen om de woning te verbeteren, energie te besparen of duurzame energie te gebruiken. De coach weet welke subsidies er zijn en maakt een persoonlijk stappenplan. Voor meer informatie en een afspraak, ga naar www.gratisenergiecoach.nl.

Al een aantal jaren zijn er acties voor het verduurzamen van onze wijk. Dit begon ruim 10 jaar geleden met zonnepanelen. Daarna kwamen initiatieven met het afkoppelen van regenwater en groene daken. Een groepje betrokken en actieve bewoners van de wijk heeft zich verzameld onder de naam ‘Worp Duurzaam Doen’ om dit soort initiatieven te ondersteunen en verder te ontwikkelen.

DEVENTER IN 2030 ENERGIENEUTRAAL

Gemeente Deventer wil in 2030 energieneutraal zijn. Daarom gaat de werkgroep ‘Worp Duurzaam Doen’ samen met de gemeente nu zelf al aan de slag om de wijk duurzaam te verbeteren. Gewoon door te beginnen met een aantal concrete stappen die meteen voordeel opleveren. Voordeel voor de bewoner, de buurt, de stad én voor het klimaat.

Meer info: worpenergieneutraal@gmail.com